Carolina Pascual afirma que el repte de la digitalització 'requereix polítiques que eviten la bretxa digital de gènere'

07/05/2021
Carolina Pascual afirma que el repte de la digitalització "requereix polítiques que eviten la bretxa digital de gènere"

- Destaca que "la nostra responsabilitat política és facilitar les eines a tota la ciutadania i lluitar contra la bretxa digital"
- Participa en les II Jornades per a la Igualtat de Gènere Digital, de la Càtedra de Bretxa Digital de Gènere de la Universitat de València



La consellera d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, Carolina Pascual, ha destacat que, davant del repte de la digitalització, "cal anticipar-s'hi i aplicar polítiques que eviten la bretxa digital de gènere, perquè les dones també han de participar i liderar en aquesta transformació".

Carolina Pascual ha participat en les II Jornades per a la Igualtat de Gènere Digital, de la Càtedra de Bretxa Digital de Gènere de la Universitat de València, juntament amb la rectora, Mavi Mestre, i la secretària d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial, Carme Artigas, i la directora general de Lluita contra la Bretxa Digital, María Muñoz.

Durant la seua intervenció, ha defensat que "estem en l'era de la societat digital, i la ciutadania, tota, ha de participar en aquest canvi, que és crucial, i la nostra responsabilitat política és facilitar les eines perquè puguen aconseguir-ho perquè l'adaptació no genere clevills, no aprofundisca bretxes".

La consellera ha assenyalat que en 2025 "es calcula que el 50 per cent de les noves professions estaran dins del sector STEM i, en un futur pròxim, 9 de cada 10 professions, incloses les no tecnològiques, requeriran competències digitals avançades".

No obstant això, ha afegit que la presència de dones en carreres tecnològiques "és molt menor, i malgrat obtindre millors resultats en l'ensenyança superior en totes les àrees de coneixement, en l'àmbit laboral les treballadores TIC representen només el 0,4 per cent de la mostra de dones enquestades, davant del 2,5 per cent dels homes treballadors TIC del total d'homes enquestats".

Per això, la Conselleria, a través de la Direcció General de Lluita contra la Bretxa Digital, en col·laboració amb la Direcció General d'Universitats, "ha posat en marxa el moviment STEAM, amb l'objectiu de millorar la participació de les xiquetes, joves i dones en els estudis i les carreres de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques, com a pas fonamental per a reduir la bretxa digital de gènere en la nostra societat".

A més, aquest moviment sensibilitza sobre la bretxa digital de gènere, ofereix referents femenins de la ciència i la tecnologia, incentiva l'eliminació dels estereotips i rols de gènere i visibilitza les nombroses iniciatives posades en marxa a la nostra comunitat.

En la mateixa línia, ha destacat que la Conselleria i la Universitat de València col·laboren en la Càtedra de Bretxa Digital de Gènere per a analitzar la situació i proposar estratègies per a reduir aquestes diferències.

Observatori

Per la seua banda, María Muñoz ha sostingut que "tenim la responsabilitat d'estudiar i conéixer la realitat que volem canviar, i amb aquesta voluntat la Generalitat va dotar l'eina de l'Observatori de Bretxa Digital i de la Xarxa de Càtedres de Bretxa Digital en col·laboració amb les universitats públiques valencianes".

A més, ha explicat que una de les conclusions de l'informe és que "més enllà del component generacional, el nivell educatiu, la inactivitat laboral i el nivell d'ingressos impacten negativament per a accedir a Internet, però és major en les dones, amb contextos en què la bretxa digital de gènere és considerable".

De la mateixa manera, ha explicat que l'estudi "assenyala que el retard en l'ús d'ordinadors entre les dones és un tema al qual cal parar molta atenció, ja que ens trobem que les dones es troben pitjor posicionades per a participar en una gran quantitat d'espais relacionats amb l'àmbit social, educatiu, laboral, cultural i també de comunicació amb l'Administració pública, és a dir, que el seu risc d'exclusió seria elevat".

Per això, ha apostat per la formació, perquè "si les dones accedeixen als espais clau on es generen i lideren els canvis, on es defineixen les noves maneres de fer, pensar i sentir la societat, aconseguirem construir societats digitals inclusives i sostenibles".

Arxius relacionats